Technologie03.04.2019

Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s


Volkswagen is in Hamburg (Duitsland) begonnen met het testen van level 4 autonome auto’s. Deze tests vinden plaats op een traject van 3 kilometer lang en worden uitgevoerd met 5 speciale e-Golfs. De wagens zijn onder meer uitgerust met laserscanners, camera’s, ultrasonische sensoren en radars. Resultaten van de tests zullen door Volkswagen Group Research gebruikt worden voor verschillende onderzoeksprojecten rondom het autonoom rijden.

Testtraject in Hamburg

Momenteel wordt er in Hamburg ook gewerkt aan een nieuw testtraject dat 9 kilometer lang is en dat volgend jaar in gebruik wordt genomen. Om daar proeven met autonome en connected voertuigen te faciliteren, worden verkeerslichten voorzien van apparatuur waarmee communicatie tussen de infrastructuur en auto én de auto en de infrastructuur mogelijk is. Volkswagen en Hamburg zetten zo de eerste stappen om verkeersstromen in de stad te stroomlijnen en autonoom rijden mogelijk te maken.

<i>Autonoom rijden.</i>
Autonoom rijden.

Rekenkracht

De zelfrijdende e-Golfs zijn uitgerust met 11 laserscanners, 7 radars en 14 camera’s. Tijdens een gemiddelde praktijktest genereren die tot wel 5 gigabyte aan data per minuut. In de kofferbak van de e-Golf is dan ook een computer weggewerkt met de kracht van zo’n 15 laptops. Die moet in enkele milliseconden grote hoeveelheden informatie verwerken over voetgangers, fietsers, andere auto’s, kruisingen, geparkeerde voertuigen, voorrangssituaties, wegopbrekingen en rijbaanwisselingen.

De kunstmatige intelligentie van de e-Golf moet in een complexe situatie alle relevante objecten waarnemen en daar correct op reageren zonder vals alarm te slaan. Het systeem maakt daarvoor gebruik van deep learning, neurale netwerken en patroonherkenning. Voor de veiligheid worden de e-Golfs tijdens de praktijktests door testers gereden. Ze houden de werking van de systemen in de gaten en kunnen ingrijpen indien nodig.

Doel: level 5 autonoom rijden op de openbare weg

Volkswagen Group Research werkt voor dit project samen met alle merken en alle relevante afdelingen van de Volkswagen Group. Het doel is om in de toekomst autonoom rijden tot Level 5 op de openbare weg mogelijk te maken. De uitkomsten van het testprogramma in Hamburg worden toegepast in verdere onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Zelfrijdende auto’s gaan in de toekomst bijdragen aan een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid. Voor autonome voertuigen zonder menselijke bestuurder zijn wel veranderingen in de wet en de infrastructuur nodig.

5 niveaus van autonoom rijden

Level 1: Assistentie. De auto kan een deeltaak zelf verrichten, zoals sturen of remmen/accelereren. Voorbeeld: active cruise control.

Level 2: Gedeeltelijk autonoom. De auto kan diverse dingen tegelijk zelfstandig doen, zoals sturen én remmen/accelereren. De bestuurder moet nog steeds op het verkeer letten. Voorbeeld: active cruise control met lane-keep assist.

Level 3: Semi-autonoom. De auto stuurt, remt en accelereert niet alleen zelfstandig, maar houdt ook de omgeving in de gaten. Als de bestuurder moet ingrijpen, dan vraagt de techniek daar om. Dit systeem werkt onder bepaalde omstandigheden. Voorbeeld: traffic jam assist.

Level 4: Verregaand autonoom. De auto kan onder bepaalde omstandigheden volledig zelf rijden. Voorbeeld: de e-Golfs die in Hamburg alleen op een afgebakend stuk autonoom kunnen functioneren.

Level 5: Volledig autonoom. De auto kan onder alle omstandigheden helemaal zelfstandig rijden.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Volkswagen

Leer op hennep-basis voor een duurzame toekomst

Shareables06.09.2024

Leer op hennep-basis voor een duurzame toekomst

Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4

Na de lancering van de ID.3 komt Volkswagen kort daarop met de ID.4. De volledig elektrische SUV van Volkswagen heeft een maximaal bereik van 520 kilometer, krijgt 8 jaar garantie op de hoogvoltage accu en onderhoud zit...

Electric26.09.2020

Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4

Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8

De Volkswagen Golf heeft imposante cijfers. In 45 jaar werden er maar liefst 35 miljoen exemplaren gebouwd. Daarmee is de Golf een van de populairste auto’s ooit en mag hij terecht een icoon worden genoemd. Sinds zijn...

Shareables23.10.2019

Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8

Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record

De 500kw/670pk elektrische ID.R van Volkswagen heeft een record gezet op het Goodwood Festival of Speed. Coureur Romain Dumas reed de 1,86 kilometer lange heuvelklim in het zuiden van Engeland in 39,9 seconden. Daarmee v...

Snelheid10.07.2019

Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record

De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan

De Volkswagen Touareg V8 is binnenkort te verkrijgen in Nederland. De Volkswagen Touareg V8 is voor het eerst te zien op de Genève international motorshow. Vermogen De Volkswagen Touareg V8 TDI heeft een vermogen van...

Nieuw28.02.2019

De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan

Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus

Het is nog niet zo lang geleden dat we ons nog afvroegen wat Apple's plannen waren in de zelfrijdende autobranche en of het project nog wel echt een toekomst heeft. Nu blijkt dat Apple in elk geval op de eigen campus aan...

Technologie24.05.2018

Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus

Apple's autoplannen flink teruggeschroefd
De Volkswagen California bestaat 30 jaar

Het is alweer dertig jaar geleden dat de Volkswagen California werd gepresenteerd en dat betekent dat die originele versie inmiddels een klassieker is. De eerste California werd gebouwd op de basis van een T3 met de moto...

Oldtimers23.04.2018

De Volkswagen California bestaat 30 jaar

Klassieke status
Volkswagen wil met de I.D. R het Pikes Peak elektrorecord breken

Volkswagen komt met een volledig elektrische racewagen met 500 kW aan power in een pakketje dat minder dan 1100 kilo weegt. Dat gaat hard, heel hard, zo kun je je voorstellen, want met een koppel van 650 Nm trekt de auto...

Snelheid23.04.2018

Volkswagen wil met de I.D. R het Pikes Peak elektrorecord breken

20 kilometer bergop binnen 8,5 minuten