Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Ford is bezig om technologie te ontwikkelen die er voor zou kunnen zorgen dat je nooit meer voor een verkeerslicht hoeft te staan. Ford doet dat in Zuid-Engeland en wordt gesponsord door de Britse overheid. Het is gebaseerd op vehicle-to-vehicle technology (V2V) en is afgeleid van hoe voetgangers zich door een drukke menigte bewegen zonder de hele tijd te stoppen of tegen elkaar aan te lopen. OK, dat laatste lukt niet altijd, maar dat wordt hopelijk niet meegenomen in het model.
Het Autodrive programma waar de test onderdeel van uitmaakt. Het concept heet Intersection Priority Management en gebruikt die V2V zodat Fords elkaar kunnen ‘zien’ en van daaruit samen kunnen bepalen hoe ze elkaar kunnen passeren zonder helemaal te moeten afremmen of elkaar te raken. In de test zaten er gewoon mensen achter het stuur, maar de technologie leent zich natuurlijk ook uitstekend voor autonome voertuigen.
Nog niet klaar voor de grote markt
Er zit één groot nadeel aan deze vorm van technologie. Je raadt het al: zo lang maar een gedeelte van de auto’s deze tech gebruikt heb je nog steeds verkeerslichten nodig. Als een auto niet alle andere auto’s (en andere weggebruikers) kan zien zit er voor de mensen achter het stuur nog steeds een groot gevaar in het loslaten van de controle.
Dat gezegd hebbende is het an sich een goede technologie, want niet alleen bespaar je op deze manier een hoop tijd (en vergeet niet: we staan gemiddeld twee volle dagen per jaar voor een rood licht) maar het spaart ook energie en daarmee brandstof. Helemaal remmen en daarna weer optrekken kost beduidend meer dan rustig afremmen maar wel blijven doorrijden. De video laat zien hoe dat er uit ziet, wat ook meteen een korte inleiding kan zijn voor hoe onze straten gaan werken als meer auto’s autonoom zijn.
De definitie van ‘veilige afstand’ zal gaan veranderen als we niet meer op onze langzame breinen hoeven te rekenen maar de computers en algoritmes de snelheid en richting besturen. En als de geruchten kloppen en compleet zelfrijdende auto’s nog steeds een stuk verder in de toekomst liggen dan nu wordt gesuggereerd zou een systeem als dit – mits verplicht in elke nieuwe auto – veel kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid en doorstroom.
[Afbeeldingen © Ford]
Verder lezen over Ford

Algemeen18.11.2022
5 auto’s die zeer geschikt zijn als tweedehands bedrijfswagen

Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickup
Electric05.03.2021
Ford Mustang Mach-E laat zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn
Boeiende video serie met de meest bizarre uitdagingen
Technologie24.03.2020
Ford introduceert de PickUp&Clean service

Hybrid10.01.2020
Amerika’s bestverkochte SUV komt naar Nederland: Ford Explorer Plug-In Hybrid

Shareables03.10.2019
Ford Performance – M Sport experience bij Dovenby Hall
Rijden met de Fiesta ST, GT supercar, Bullit Mustang en de Ranger Raptor
Shareables21.08.2018
De Ford Ranger Raptor komt nu ook naar Europa
pick-up maakt zichzelf bekend op Gamescom
Technologie13.08.2018