Technologie19.08.2024

Hoe Pininfarina & VinFast een opvallende identiteit vanaf nul creëerden


Decennialang hebben autofabrikanten gebruik gemaakt van kenmerkende front-end ontwerpen om een onderscheidende identiteit te creëren in sterk concurrerende markten. Trends komen op, stijlen evolueren en factoren zoals veiligheid hebben geleid tot veranderingen in de hoogte en het ontwerp van bumpers, koplampen en de motorkaplijn, maar fabrikanten zijn trouw gebleven aan elementen die hun merk hebben helpen definiëren.

Ooit een mechanische noodzaak en een handig prominent kenmerk om een direct herkenbare identiteit te vestigen, is het ontwerp van de grille grotendeels overbodig geworden voor elektrische voertuigen. Bij EV’s is het creëren van een ontwerpidentiteit vanaf nul een heel andere opgave.

In samenwerking met het beroemde Italiaanse ontwerphuis Pininfarina keek de Vietnamese EV-fabrikant VinFast met veel meer optimisme naar de toekomst. Oorspronkelijk belast met het helpen creëren van een nieuwe designtaal voor VinFast’s eerste publieke optreden voorafgaand aan de Autosalon van Parijs in 2018, heeft de samenwerking zich uitgebreid over showstands, scooters, bussen, interieurs en volledig nieuwe ontwerpen van twee verbluffende nieuwe eSUV’s, de VF 8 en VF 9. De samenwerking heeft beide partijen op een spannende reis meegenomen in een turbulente wereld, wat heeft geleid tot een reeks primeurs, met als hoogtepunt dat de VF 8 het eerste voertuig werd dat volledig op afstand werd ontworpen door Pininfarina. Het ontwerpbureau maakte gebruik van een mix van digitale, Virtual Reality- en Mixed Reality-technologieën om de visualisatie tot leven te brengen.

Vastberaden om zich te onderscheiden van andere Aziatische merken op Europese markten, was de opdracht van VinFast aan Pininfarina duidelijk: creëer een ontwerp dat de waarden van VinFast weerspiegelt en de Vietnamese oorsprong vertegenwoordigt.

Een wereldwijde visie digitaal gerealiseerd

Tijdens de vroege ontwerpfases van de VF 8 sloeg Covid toe en veranderde de manier waarop de wereld werkte. De teams van Pininfarina en VinFast werkten nauw samen, ondanks verschillende tijdzones, om een onderscheidende merkidentiteit te creëren die past bij de visie van VinFast’s voorzitter, Pham Nhat Vuong. Echter, een digitaal proces bestaand uit een mix van Virtual en Mixed Reality-technologieën bood een oplossing die de teams voor Computer-Aided Styling (CAS) hielp de beperkingen door Covid-restricties te overwinnen.

Dit bood de kans om werkstromen te optimaliseren en tegelijkertijd nauw samen te werken met VinFast-teams die duizenden kilometers en verschillende tijdzones van elkaar verwijderd waren. Dit zou de eerste keer zijn dat het internationale team van Pininfarina een project volledig op afstand zou afleveren, inclusief de 2D-creatieve fase en 3D-modelfase.

VinFast benaderde Pininfarina met wat het Italiaanse ontwerpbureau een ‘wereldwijde visie’ voor zijn auto’s noemt, met het streven naar een ontwerp, kwaliteit en aandrijflijn die hun wereldwijde focus weerspiegelen. Schoonheid stond vanaf het begin centraal in het project en inspireerde wat het kenmerkende front van de VF 8 zou worden.

Het V-logo, dat de voorkant van elke VinFast siert en verlicht is met leds, is geïnspireerd op een visie van de rijstvelden, golven en bergketens die het beroemde pittoreske landschap van Vietnam vormen.

De verlichting vouwt zich vloeiend om de voorkant zonder de beperkingen van een ontwerp dat voortkomt uit het tijdperk van brandstofmotoren, leidend naar een asymmetrische, gespierde schouderlijn die taps toeloopt. De rondingen aan de onderkant van het voertuig symboliseren de kracht en de energie die in de batterijen is opgeslagen. Ze lopen vloeiend naar achteren richting de wielen en zorgen voor een gevoel van gracieuze beweging.

Universele aantrekkingskracht

De VF 8 is ontworpen om iedereen aan te spreken, wat de toewijding van VinFast weerspiegelt om EV’s toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, met een duidelijke focus op Europese markten. De verlengde achterkant bijvoorbeeld, suggereert een sedan- of coupé-vorm terwijl het SUV-profiel behouden blijft, wat de houding versterkt die een gevoel van comfort en vertrouwen creëert zonder overdreven agressief te zijn.

Dezelfde ontwerptaal is succesvol in het interieur, waar Pininfarina ervoor heeft gezorgd dat het dashboard duidelijke VinFast-DNA heeft meegekregen. Het kenmerkende 15,6-inch high-definition centrale scherm is zo geplaatst dat het het punt van het V-logo vormt. Dit trekt de aandacht van de passagiers om een virtuele ‘V’ te vormen in het zichtveld van de voor- en achterpassagiers. De interieurruimte wordt verder benadrukt door het panoramisch dak en de subtiele sfeerverlichting.

Pininfarina leidde alle ontwerpaspecten van het interieur van de VF 8 en werkte nauw samen met VinFast om een balans te vinden tussen ziel, karakter en de naadloze integratie van infotainmenttechnologie. Het Italiaanse ontwerpteam leidde de contouren, kleuren en het materiaalgevoel voor belangrijke aanraakpunten, en kwam met stoelbekleding die helpt een omgeving te creëren waarmee VinFast zich onderscheidt van andere nieuwe autofabrikanten. VinFast koos vervolgens hoogwaardige duurzame materialen die de milieufocus van het bedrijf weerspiegelen zonder afbreuk te doen aan de ultieme zoektocht naar premium kwaliteit en klanttevredenheid.

De innovatieve reis van de partners, die leven in een stijlvol Europees ontwerp blaast met behulp van de nieuwste VR- en CAS-technologieën, symboliseert VinFast’s toewijding om verandering te inspireren door middel van wijdverbreide EV-adoptie. Door traditie en geavanceerde technologie te combineren om een geheel nieuwe eSUV te creëren die voldoende herkenbaar is om vertrouwen te wekken, heeft het baanbrekende ontwerpproces wereldwijde uitdagingen overwonnen om het onderscheidende, typische gezicht van VinFast’s groeiende EV-modellijn te leiden.

Jeroen

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.