Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Economisten bij de ING bank zijn positief over de ontwikkelingen van het elektrisch rijden in Europa. Ze voorspellen dat tegen het jaar 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn. Dat klinkt als goed nieuws: elektrische auto’s worden op een angstaanjagend tempo beter, met een langere afstand die gereden kan worden op een volle batterij, die ook nog eens sneller opgeladen kan worden en steeds goedkoper wordt.
Het is inderdaad angstaanjagend, maar dan wel voor de Europese autobedrijven, althans volgens de ING. Die hebben namelijk slechts een heel klein aandeel in die batterijmarkt met drie procent. Dat betekent dat we als Europeanen moeten gaan leunen op landen als China en Japan voor die batterijen.
De voorsprong (eventueel door techniek) die de Europese automakers hebben opgebouwd qua motor-ontwerp is straks relatief nutteloos met de veel simpelere maar verdomd effectieve manier van aandrijving die elektrisch rijden mogelijk maakt.

Er komen wat interessante cijfers uit het rapport: zo denken de economen dat een elektrische auto per gereden kilometer al in 2024 net zo duur zal zijn als een benzine-auto. Let wel: de berekeningen gaan uit van Duitsland (vanwege het simpelere belastingstelsel voor auto’s) en uitgaande van gelijk blijvende brandstof- en energieprijzen.
Om onze elektrische toekomst te laten slagen moeten er een aantal dingen verbeterd worden rondom de elektrische auto: er moeten meer laadpalen komen, je moet meer kilometers kunnen rijden op de batterij en – natuurlijk – moeten de auto’s nog goedkoper worden.
Ligt allemaal voor de hand, maar terwijl dat allemaal in de komende tien jaar gebeurt zullen er zeker weten automerken en -concerns in de knoei komen, met Europa – helaas – voorop. Niet het soort race dat je wilt winnen, maar laten we eerlijk zijn: er zijn nu eigenlijk al te veel automerken en hoe meer elektrisch rijden vanzelf gaat (want die ontwikkeling wordt niet eens meegenomen), hoe minder we een ‘eigen’ auto nodig hebben.
[Afbeeldingen © Michael Flippo]
Verder lezen over Elektrische auto

Electric05.09.2024
Cupra Born Essential: de instapversie is nog bereikbaarder

Technologie19.08.2024
Hoe Pininfarina & VinFast een opvallende identiteit vanaf nul creëerden

Verwondering01.07.2024
Dit is de Maserati GranCabrio Folgore Tignanello

Electric24.07.2023
De voordelen en het gemak van elektrisch rijden

Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto

Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering

Electric20.05.2021
Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt

Electric19.02.2021