Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Volkswagen komt met een volledig elektrische racewagen met 500 kW aan power in een pakketje dat minder dan 1100 kilo weegt. Dat gaat hard, heel hard, zo kun je je voorstellen, want met een koppel van 650 Nm trekt de auto sneller op dan een Formule 1- of Formule E-auto. Met een sprint van stilstand naar 100 kilometer per uur in 2,25 seconden kun je wel wat records breken.
Dat is althans wel de bedoeling, want Volkswagen wil met de I.D. R Pikes Peak (een toepasselijke naam, maar echt lekker bekt het niet) het record voor elektrische auto’s breken op de Pikes Peak International Hill Climb in Colorado Springs. Dat record staat nu op 8,57 minuten en een paar milliseconden.
Net als bij de tweemotorige Golf – die in 1985, 1986 en 1987 meedeed aan de Pikes Peak-heuvelklim – heeft Volkswagen bij de I.D. R Pikes Peak gekozen voor twee krachtbronnen. De elektromotoren zijn samen goed voor dat vermogen van 500 kW (680 pk) Net als een ‘gewone’ elektrische auto gebruikt de I.D. R Pikes Peak lithium-ion batterijen om energie op te slaan. In een racewagen is actieradius natuurlijk niet zo belangrijk en draait alles om het maximale vermogen.
Ongeveer 20 procent van zijn benodigde energie genereert de I.D. R Pikes Peak tijdens de 20 kilometer lange race naar de top van de berg. Als de coureur afremt, converteren de elektromotoren van de auto een deel van die energie naar elektriciteit, die wordt opgeslagen in de batterijen. Klinkt bekend? Klopt, is hetzelfde systeem als in de F1 wordt gebruikt.
Het wordt nog spannend, want het lastige van de Pikes Peak challenge is dat er niet voor te trainen valt. Het parcours is normaal een ‘gewone’ route die door normaal verkeer bevolkt wordt. Chauffeur Romain Dumas, die de auto gaat rijden, heeft gelukkig al wat ervaring: hij is driemaal kampioen geworden in de race, dus als iemand het kan, is hij het. De race wordt 24 juni 2018 gehouden.
[Afbeeldingen © Volkswagen]
Verder lezen over Elektrische auto
Electric05.09.2024
Cupra Born Essential: de instapversie is nog bereikbaarder
Technologie19.08.2024
Hoe Pininfarina & VinFast een opvallende identiteit vanaf nul creëerden
Verwondering01.07.2024
Dit is de Maserati GranCabrio Folgore Tignanello
Electric24.07.2023
De voordelen en het gemak van elektrisch rijden
Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto
Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering
Electric20.05.2021
Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt
Electric19.02.2021
4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren
Verder lezen over Volkswagen
Shareables06.09.2024
Leer op hennep-basis voor een duurzame toekomst
Electric26.09.2020
Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4
Shareables23.10.2019
Dit zijn de zeven voorgangers van de Golf 8
Snelheid10.07.2019
Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record
Technologie03.04.2019
Volkswagen start in Hamburg met het testen van autonome auto’s
Nieuw28.02.2019
De Volkswagen Touareg V8 TDI komt eraan
Technologie24.05.2018
Apple partnert met Volkswagen voor zelfrijdende busjes op campus
Apple's autoplannen flink teruggeschroefdOldtimers23.04.2018