De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Autofabrikanten hebben nog aanzienlijke stappen te zetten op weg naar duurzamere productieprocessen en voertuigen, met name als het gaat om de materialen die in het interieur worden gebruikt. In dit kader is Volkswagen een samenwerking aangegaan met de Duitse start-up Revoltech. Samen onderzoeken en ontwikkelen ze duurzame materialen op basis van industriële hennep, met als doel deze vanaf 2028 toe te passen in de interieurs van alle Volkswagens.
Duurzaam en bruikbaar
Het materiaal wordt gemaakt van 100% biogebaseerde hennep en kan aan het einde van de levensduur van de auto op duurzame wijze worden gerecycled of gecomposteerd. De eerste tests zijn veelbelovend.
De samenwerking tussen Revoltech en Volkswagen is een goed voorbeeld van de voordelen die start-ups en gevestigde bedrijven kunnen halen uit het combineren van hun respectieve sterke punten – met als doel om duurzamere oplossingen zo snel mogelijk gebruiksklaar te maken voor auto’s. Bij de afdeling Materiaaltechnologie, Ontwerp en Componentenontwikkeling legt Volkswagen sterk de nadruk op innovatieve, creatieve en duurzame oplossingen voor holistische, grondstofbesparende voertuigontwikkeling.
LOVR
Samen met Revoltech werken we aan een materiaalinnovatie als vervanger voor imitatieleer. Dit materiaal, LOVR genaamd, is gemaakt van industriële hennep die wordt geteeld voor de voedingsmiddelenindustrie en is een volledig natuurlijk, 100% biologisch oppervlaktemateriaal. LOVR staat daarbij voor voor ledervrij, olievrij, veganistisch en op basis van residuen. Hennepvezels en een volledig biogebaseerde lijm worden met behulp van een speciale technologie gecombineerd en verwerkt tot een oppervlaktemateriaal.
Het circulaire materiaal is afkomstig van regionale hennepvelden en is volledig recyclebaar of composteerbaar zodra het het einde van zijn levensduur heeft bereikt. Bovendien kan het worden geproduceerd in bestaande industriële fabrieken, waardoor het snel schaalbaar is – en dus ook geschikt voor gebruik in grootschalige productie.
Vanaf 2028 zou het al mogelijk moeten zijn om het duurzame LOVR toe te passen in de interieurs van nieuwe modellen.
Gerelateerde artikelen
Nieuw10.09.2021
Volkswagen ID LIFE duurzaam stadsautootje voor de toekomst
11.11.2020
BMW NEXTGen 2020, technologie als basis voor de toekomst van mobiliteit
Introductie BMW iX3 de eerste SAV (Sport Activity Vehicle)Electric26.09.2020
Volkswagen lanceert haar tweede elektrische auto: de ID.4
22.10.2019
Volkswagen T-Roc R, gewoon bruut en snel
Snelheid10.07.2019
Elektrische Volkswagen verbreekt Formule 1 record
24.12.2015
Ʃtos concept sportauto van de toekomst
Autonoom, elektrisch aangedreven en met een landingsplaats voor een drone05.07.2014