De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Zondag 7 februari, een dag die bij sommige mensen in het teken staat van ‘Balletdag’, maar bij DAF-fans gaat het op 7 februari om iets heel anders. De autofabriek introduceerde op deze dag in 1958 het pientere pookje. Klinkt weinig speciaal, maar er is wel degelijk reden om erbij stil te staan.
Truttenschudder
Een truttenschudder met jarretelaandrijving. Het is de geuzennaam van de auto met het pientere pookje, dat weer een geuzennaam is van de variomatic. De DAF 600 werd geïntroduceerd in 1958 en was niet direct een auto die werd gezien als een strakke sportbolide voor jonge mensen. Het tegenovergestelde is waar.
Pientere pookje
De auto bevatte echter wel een interessante innovatie binnen de autowereld, namelijk het door DAF-oprichter Hub van Doorne bedachte pientere pookje. Dankzij deze pook hoefde je als bestuurder niet meer zelf te schakelen. Je kon kiezen voor vooruit en achteruit, dat was het. De auto werd een enorme hit in een tijd waarin het bezit van een auto helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Er werden in een paar jaar tijd tienduizenden DAF 600’s verkocht.
De auto had niet alleen rijgemak door dat pientere pookje: er was veel bagageruimte en er zat een motor voorin de auto, in plaats van achterin. Dat was redelijk revolutionair voor een auto van Nederlandse makelij. Toch was het een auto waar redelijk lacherig naar werd gekeken, juist door dat pientere pookje. Het werd gezien als een hulpmiddel voor mensen die niet konden schakelen en dus ook niet zo sportief zouden rijden.
DAF
Dat is erg grappig om te zien, gezien de huidige innovaties binnen de autobranche. Meer dan de helft van de nieuw verkochte auto’s is een automaat en dat stijgt alleen maar. Het pientere pookje is er simpelweg een voorganger van. En dan te bedenken dat we over een aantal jaren misschien helemaal niet meer zelf hoeven te rijden, laat staan een pook nodig hebben. Enerzijds was DAF dus heel erg zijn tijd voor, maar tegelijkertijd hebben we dat systeem in de toekomst waarschijnlijk helemaal niet meer nodig.
Toch nog even de details over dat pientere pookje? Het heet ook wel variomatic, een automatische versnellingsbak met riemaandrijving. Het systeem kreeg niet van het publiek de bijnaam pientere pookje, dat was door het reclamebureau van DAF bedacht in de commercial. Variomatic zorgt dat de juiste vertraging wordt aangehouden bij het meest optimale maximumkoppel. Dat doet het door de schijfdiameter van de V-riemaandrijving aan te passen. Leuk detail: toen DAF door Volvo werd overgenomen in 1975 is het systeem uitgebreid met een parkeerstand en een andere schakelpook.
Meer weten over dit bijzondere stukje Nederlandse auto-geschiedenis? Dan raden we deze Andere Tijden-aflevering aan over het pientere pookje.
Beeldbron: Skitterphoto
Verder lezen over Technology

Technologie08.03.2019
De elektrische Porsche Taycan: veel belangstelling
20.000 geïnteresseerde kopers
Design13.09.2018
De 2019 Lexus ES krijgt als eerste digitale achteruitkijkspiegels
Camera in plaats van spiegel de toekomst?
Shareables04.05.2018
De Buick Evocador concept: Chroom wordt weer hip in 2025
Coolste koplampen ooit
Technologie05.09.2017
Jaguar gaat een slim stuur maken voor de toekomst van gedeeld rijden

Technologie10.07.2017
De Effeffe Berlinetta: de stijl van vroeger met techniek van nu

Technologie16.02.2017
De nieuwe Spark SRT05e Formule E-auto komt rechtstreeks uit de toekomst
Kek chassis
Technologie06.01.2017
CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform
Nieuw platform moet auto-industrie helpen bij de digitale transformatie
Technologie06.01.2017