Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
De Mercedes-NBenz E-Klasse is weer op en top een echte Mercedes-Benz geworden. Strak vormgegeven, van binnen pure luxe en een rijbeleving waar je u tegen zegt.


De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse
De Mercedes-Benz E-Klasse is een model dat al heel wat jaren meedraait. Wist je dat het in veel landen een veel gebruikte taxi is? Dat kan je natuurlijk negatief opvatten, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Het toont eigenlijk aan dat het een luxe, zeer betrouwbare auto is in het hogere segment. Het nieuwe facelift model heeft een heel nieuw aanzicht gekregen. Het nieuwe type led-verlichting in de koplamp gaan we terugzien op onder andere de nieuwe C-klasse en S-klasse.




Ook de achterlichten hebben een flinke upgrade gehad. Waar de oude lampen nog erg veel op de C-Klasse achterlichten leken, is dat nu totaal anders. Scherpere en slankere vormgegeven achterlichten bepalen de lijnen in de heupen. Verder oogt de nieuwe E-Klasse juist heel ‘rustig’ door de eenvoud aan lijnen op de flanken.

Het interieur van de nieuwe E-Klasse
Ook het interieur van de nieuwe E-Klasse heeft diverse aanpassingen ondergaan. Het paradepaartje van Mercedes-Benz: het MBUX-systeem vinden we uiteraard weer terug in het interieur van de nieuwe E. Maar de bediening heeft een touchpad gekregen in plaats van het draaiwieltje in het middenconsole. Het touchpad werkt zeer gebruiksvriendelijk en nauwkeurig. Buiten een aantal knoppen voor de klimaatbeheersing op het middenconsole, is er flink opgeruimd. Alles gaat nu via het MBUX-systeem, of je vraagt het Mercedes gewoon even. Een simpele ‘Hé Mercedes’ volstaat om je commando door te geven. Het is in het begin even zoeken naar de juiste woorden, maar het systeem kan bijna alles voor je regelen op of aan de auto.
Ook zorgt deze E-Klasse een fijne geur door de cabine. Er is veel aandacht gespendeerd op het gebied van beleving. Ook het ambient light geeft een, volledig aan te passen, persoonlijke sfeer in de auto. Verder draagt het Burmeister geluidssysteem bij aan een prachtige beleving op audio vlak. Het AMG stuurwiel is voorzien van twee pianolak spaken per zijde met touch toetsen voor de bediening van de schermen in het dashboard.




Rijden is beleven in de nieuwe E-Klasse
Op pad met de nieuwe E-Klasse is een pure beleving. De vering, de vermogensafgifte en het zitcomfort, alles is gericht op een fijne rijbeleving. Tijdens het rijden met de E200 heb je helemaal geen zin om te scheuren, je wilt kalm en relaxt van a naar b rijden in deze auto. Bij het gebruik van de navigatie wordt er gebruik gemaakt van Augmented Reality. Een camera boven in de voorruit filmt wat zich voor de auto afspeelt en laat dat zien op het scherm van het MBUX-systeem. Met verschijnende straatnaamborden en pijlen live op de beelden, zie je exact welke straat of richting je in moet slaan om op je bestemming te arriveren. Verkeerd rijden is bijna niet meer mogelijk.
In comfort modus schakelt de 9-traps automaat heerlijk soepel en merk je nauwelijks dat er van versnelling gewisseld wordt. De 2.0 benzinemotor heeft een vermogen van 197 pk met ondersteuning van een mild hybride systeem dat 14 pk levert. Het gaat je niet sneller naar de 100 km/u helpen vermoed ik, maar het draagt wel bij aan het reduceren van het verbruik.
En dat is ook iets om te benoemen. De nieuwe E-Klasse weegt rijklaar, zoals deze hier staat, 1.700 kilo en dat is best een hoop. Als wij de actieradius moeten geloven zouden wij met een volle tank, 66 liter benzine, ruim 940 kilometer ver moeten komen. En dat is toch best netjes voor een zware auto.


Wat kost de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse
Een dikke Duitser als deze is niet goedkoop, maar als je het mij vraagt krijg je er wel heel erg veel voor terug. Het is weer een echte Mercedes zoals we gewend zijn. De nieuwe E-Klasse zit gewoon heel goed in elkaar. De knoppen zitten waar je ze wilt hebben, het rijden gaat zoals je dat zou willen en de auto is voorzien van meer snufjes en technologie dan ooit tevoren. Deze E-Klasse zoals die hier staat kost 73.172,- euro. De E-Klasse is ook verkrijgbaar als estate, cabrio, coupé en natuurlijk als dikke vette 63 AMG S.



Verder lezen over Mercedes-Benz

Hybrid02.02.2021
Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

Hybrid25.01.2021
Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Verwondering21.01.2021
Meest badass ‘schildpad’ ooit: Mercedes-Benz GLE coupé

Snelheid05.01.2021
Toys for boys: Mercedes-benz GLC43 AMG

Oldtimers23.01.2020
Mercedes: de populairste klassieker van Nederland
Dit waren de klassieke autotrends van 2019
Technologie11.09.2018
Mercedes-Benz laat modulair zelfrijdend autoconcept zien
Goed idee, maar nog ver weg
Verwondering18.05.2018
De Brabus Adventure 4×4²: het ultieme custom offroad-monster?
Mercedes G pimp edition
Technologie24.04.2018