Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Kort geleden waren wij bij de lancering van de nieuwe Citroën C4 in Amsterdam. En wat hebben de Fransen de C4 goed aangepakt dit keer. Een nieuw uiterlijk voor de auto, een slag hoger op de wielen en een diesel, benzine én een volledig elektrische variant.


De nieuwe C4 is echt nieuw
Het was even wachten voordat er een hele nieuwe C4 kwam. Deze nieuwe C4 is de derde generatie C4 die nu uitkomt. Wat direct opvalt is dat de C4 een stuk hoger op de wielen staat dan voorheen. Citroën was altijd al vooruitstrevend op het gebied van comfort en vering. Deze nieuwe C4 is volgens Citroën zelf de meest comfortabele auto van het merk. Het Prrogressive Hydraulic Cushions vering systeem filtert kleine oneffenheden in het wegdek direct weg en zijn hierdoor nauwelijks merkbaar tijdens de rit. Verder is de nieuwe C4 uit te rusten met in totaal 20 rijhulp-systemen en is de nieuwe V-vormige LED verlichting in zowel de voor- en achterzijde geheel nieuw. Het geeft de nieuwe C4 een sportief uiterlijk.




Het nieuwe interieur van de C4
Ook van binnen heeft de nieuwe C4 een flink verandering doorgemaakt. Bij de automaat is de versnellingspook geheel verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een kleine schakelaar in het middenconsole. Het multimediascherm van 10 inch is nu ook compatibel met Apple CarPlay.
Citroën Connect heeft op veel vlakken een vernieuwing ondergaan zoals navigatie en noodoproep- en pechhulpassistentie. Ook heeft Citroën het voor elkaar gekregen om 39 liter aan opbergmogelijkheden te verstoppen in het interieur. Verder is het nu mogelijk om je telefoon draadloos op te laden in het middenconsole.
De stoelen in de nieuwe C4 voldoen weer aan de hoge comfort eisen die Citroën stelt. De vernieuwde Advanced Comfort Seats zijn zo samengesteld dat je voldoende steun hebt maar toch zeer zacht aanvoelen.
Hebben we helemaal niets te zeuren over deze nieuwe Fransman? Helaas heeft ook deze C4 zo zijn puntjes. Ik heb het vermoeden dat de heren in Frankrijk de teller vergeten waren tijdens de ontwikkeling van de nieuwe C4. Het display achter het stuur geeft minimale informatie weer in een niet zo fraai vormgegeven design. Het oogt wat karig en de twee LED interieur lampjes links en rechts van het scherm maken het niet veel beter. Ook is het infotainment systeem nog steeds iets te langzaam tijdens het schakelen naar de verschillende opties zoals navigatie, temperatuurregeling of audio.



Motoren gamma van de nieuwe C4
Zoals we hierboven al schreven heeft de C4 een ruime keuze aan motorisering. De volledig elektrische variant produceert 136 pk en heeft een WLTP actieradius van 350 kilometer. De benzinemotoren zijn beschikbaar met 100 tot wel 155 pk. De dieselmotoren hebben desgewenst 110 of 130 pk beschikbaar. Alle brandstofuitvoeringen zijn ook verkrijgbaar met een EAT8 automaat, die niet toevallig ook vernieuwd is. De volledig elektrische variant is standaard een automaat. De nieuwe C4 is al verkrijgbaar vanaf € 27.690.

Verder lezen over Citroën

Nieuw12.05.2021
Het nieuwe vlaggenschip van DS: de DS9

Nieuw20.04.2020
De vernieuwde C4 Cactus is nu nóg comfortabeler

Nieuw13.04.2020
Dit is de vernieuwde Citroën C5 Aircross
Nieuwe motor, nieuwe opties, de C5 Aircross is completer dan ooit
Oldtimers23.01.2020
Mercedes: de populairste klassieker van Nederland
Dit waren de klassieke autotrends van 2019
Shareables15.11.2019
Citroën C5 Aircross SUV: stoer, comfortabel en snel!
De elektrische variant (hybrid) komt eraan
Nieuw13.06.2017
De Citroën C3 Aircross compact SUV komt eind dit jaar op de markt

Oldtimers27.08.2015
Een Citroën DS 23 als werkpaard op de boerderij
Zoals wel vaker maakte liefde op het eerste gezicht blind
Oldtimers26.08.2015