Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt om hoogwaardigheidsbekleders, ministers maar ook extreem gevaarlijke personen uit het criminele circuit te verplaatsen. Het is de bovenklasse van de automotive industrie, wagens uitgerust met extreme luxe, fluisterstil, comfortabel maar ook bloedje snel. Het zijn voor autoliefhebbers van dit soort voertuigen niet voor niets ‘head turners’.
Luxury to the max
Laten we er niet kinderachtig over doen, deze auto’s kosten ver boven de € 100.000 en dan kan het ook niet anders dan dat het wel goed zit op het gebied van luxe. Beide auto’s blinken uit in de rijeigenschappen, beenruimte, entertainment achterin met extra LCD schermen en luxe afwerking van leder en suède. Maar laten we beginnen met de X5.

De BMW X5 45e
In 1999 kwam BMW met de X5 op de markt en nu 4 generaties verder is de X5 ruimer en luxer dan ooit. De eerste generatie X5 auto’s waren nogal basic en hadden veel weg van een verhoogde 5-serie. In de loop der jaren is het een meer dan serieuze SUV geworden die alleen maar mooier en mooier is geworden. De laatste generatie X5 waar wij mee op pad zijn geweest, is een van de meest luxueuze versies die er op de markt te krijgen is. Als ik werkelijk alles zou moeten benoemen zou dit een heel erg lang artikel worden wat dan meer weg hebben van een brochure dan een review maar we lichten wat opties uit.
Deze X5 is voorzien van een gigantisch glazen schuifdak. In de avond is dit een bijzondere beleving, want in het glazen dak zitten witte stippen in het glas en met de in kleur aanpasbare LED verlichting die door het glas schijnt lijkt het wel een sterrenhemel. Ook heeft deze X5 een Bower & Wilkins audiosysteem aan boord wat je het gevoel geeft letterlijk in de stoel te zitten bij een live concert.
Verder heeft BMW veel gedaan aan details in de X5. Zo heeft de hybride uitvoering een glazen, diamantvormige versnellingspook met een verlichte X in het midden. Ook de geborstelde metalen elementen in het dashboard lopen prachtig in elkaar over waardoor het dashboard een geheel maakt. Achterin is ruimte in overvloed en met de extra schermen op de voorstoelen is er voldoende entertainment aanwezig.
De BMW X5 heeft uiteraard ook de nodige luxe elementen aan de buitenzijde. De Laser-LED lampen van BMW geven echt een belachelijke bak licht in het donker. En de 22 inch velgen maken deze X5 helemaal af.






De BMW 7-serie 45 Le X-drive
Ja het is een mond vol die naam maar simpel gezegd is het een verlengde 7-serie met een hybride aandrijfsysteem die ook nog eens vierwiel aangedreven is. Simpel gezegd, ja ja, er is weinig simpel aan deze 7-serie. Deze 7 serie is zelfs een beetje absurt als je ziet wat deze auto allemaal aan boord heeft.
–
–
–










Beide giganten zijn hybrides
Zowel de 7-serie als de X5 is uitgerust met een hybride aandrijfsysteem. En ook het vermogen van het elektrische gedeelte is gelijk en produceert in beide gevallen een ondersteunend vermogen van 113 pk. Puur elektrisch is het een ander verhaal. Waar de X5 45e volgens het boekje 80 kilometer ver komt, haalt de 745e de 50 kilometer net. In de werkelijkheid komt de X5 45/50 kilometer volledig elektrisch en haalt de 7-serie ongeveer 40/45 kilometer.

King of the road
En zo voelde het ook wel een beetje. Ik reed met de X5 achter mijn maat die in de 7-serie reed richting Kasteel Maurick in Vught. We werden onderweg geregeld nagekeken. Dit soort auto’s verdienen een omgeving als Kasteel Maurick om op de foto gezet te worden.
Met ruim € 300.000 aan auto’s is dit een bijzondere luxe combinatie. The ultimate deluxe pack, zo voelt het, zo rijden ze en op die manier kijken mensen je na.


Verder lezen over BMW

Design02.09.2024
BMW: deze modellen zijn meesterwerken van design en techniek

Technologie29.09.2021
Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Nieuw13.01.2021
BMW X2: de alleskunner

Snelheid17.11.2020
Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé

Motoren26.09.2020
BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

Motoren16.08.2020
De BMW R18 redesigned tot Dragster

Nieuw12.08.2020
BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Motoren21.07.2020
Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT
Verder lezen over Mercedes-Benz

Hybrid02.02.2021
Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

Hybrid25.01.2021
Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Verwondering21.01.2021
Meest badass ‘schildpad’ ooit: Mercedes-Benz GLE coupé

Snelheid05.01.2021
Toys for boys: Mercedes-benz GLC43 AMG

Nieuw16.11.2020
Een echte Mercedes-Benz, de nieuwe E-Klasse

Oldtimers23.01.2020
Mercedes: de populairste klassieker van Nederland
Dit waren de klassieke autotrends van 2019
Technologie11.09.2018
Mercedes-Benz laat modulair zelfrijdend autoconcept zien
Goed idee, maar nog ver weg
Verwondering18.05.2018