Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Renault speelt in op de huidige markt door de nieuwe Clio, Capture en Megane Estate te voorzien van hybride aandrijvingen. Door de toevoeging van de hybride motoren spreekt Renault een nog breder publiek aan. Benieuwd naar de specificaties? Lees snel verder.

De E-Tech hybride motoren
Renault voegt twee soorten hybride aandrijflijnen aan het gamma toe. Een hybrid uitvoering met een 1.2 kWh batterij, welke samen met de benzinemotor 140 pk levert. En een Plug-in hybrid uitvoering met een 9.8 kWh batterij welke samen met de benzinemotor 160 pk levert. Beide uitvoeringen doen hetzelfde en dat is het reduceren van het brandstofverbruik, de uitstoot verminderen. De E-tech aandrijflijnen delen dezelfde 1.6 brandstofmotor die speciaal gemaakt is voor de E-tech modellen.
Leuk om te weten is dat de nieuwe automatische versnellingsbak samen met het Renault F1 team is gemaakt. Die nieuwe versnellingsbak werkt zonder koppeling en heeft eigenlijk twee versnellingsbakken in één. De benzinemotor heeft vier versnellingen en de elektromotor heeft vier versnellingen, wat het een 8-traps versnellingsbak maakt.


De nieuwe Renault Clio
De nieuwe Clio is verkrijgbaar met de hybrid aandrijflijn met 140 pk. Het grote accupakket van de Plug-in hybride zal niet gepast hebben in de Clio want die uitvoering is niet beschikbaar bij de nieuwe Clio.
Fun fact: de Renault Clio is de nummer 3 best verkochte auto bij Renault. Buiten het feit dat de nieuwe Renault Clio een aantal vernieuwingen heeft ondergaan is de toevoeging van de hybride aandrijflijn een waardevolle aanvulling. Zo belooft Renault tot wel 80% volledig elektrisch te kunnen rijden met de Clio E-tech door de zelfopwekking van elektriciteit. Ook belooft Renault een brandstofbesparing tot wel 40% in de stad. Een gemiddeld verbruik zou uit moeten komen op 4.3L/100 km, WLTP opgave uiteraard. Een sprintje van 0 naar 100 km/u duurt net geen 10 seconden. De benzinemotor in de Clio levert 91 pk en de overige 49 pk wordt geleverd door de elektromotor.
De nieuwe Renault Clio E-tech hybrid is verkrijgbaar vanaf € 22.990



De nieuwe Capture
Sinds de vernieuwing van de Capture, lijkt de auto een breder publiek aan te spreken. Het oude model oogde vrij suf en de gemiddelde bestuurder was vaak boven de 70 jaar oud. De nieuwe Capture is een stuk sportiever geworden door de strakke lijnen in de motorkap en nieuwe LED koplampen en LED achterlichten.
De nieuwe Capture is voorzien van het nieuwe Mysense 10 inch multimediascherm. Ook de Capture is te verkrijgen met de E-tech Plug-in hybrid aandrijflijn. De Capture is voorzien van dezelfde 1.6 benzinemotor als de Clio. Alleen heeft de Capture een groter accupakket en heeft deze auto ook iets meer vermogen. 160 pk aan totaal vermogen is beschikbaar in de nieuwe Capture E-tech.
Volgens de WLTP standaard zou de Capture 1.4L/100 km kunnen rijden. Ook belooft Renault een volledig elektrisch bereik van 65 km in de stad en 50 km bereik gecombineerd. Elektrisch rijden kan tot een snelheid van 135 km/u.
De nieuwe Capture E-tech Plug-in hybrid is verkrijgbaar vanaf € 33.290.





De nieuwe Megane estate
De vernieuwde Megane estate heeft een facelift gehad en is nu ook leverbaar als E-tech Plug-in hybrid. Ook de Megane Estate heeft dezelfde motor en E-tech aandrijflijn gekregen als de nieuwe Capture. De 1.6 E-tech Plug-in hybrid met 160 pk heeft een verbruik van 1.4L/100 km WLTP, volgens Renault.
Wel heeft Renault hun best gedaan om het grote accupakket geheel te verwerken zonder ruimte binnen in de auto in te leveren en dat is gelukt. Het gehele accupakket zit onder de achterbank verstopt. Ook in de kofferbak hoefde de Megane estate niet in te leveren en heeft de auto 447 liter aan ruimte.
Het nieuwe 9,3 inch multimedia scherm is terug te vinden in de nieuwe Megane estate. Het oude scherm zag er oubollig uit en zo werkte het ook. Het nieuwe schema heeft heldere kleuren en is een stukje groter dan zijn voorganger. Ook zijn hier de verschillende rijmodi in te stellen: Pure, Sport, Mysense. De nieuwe Megane estate E-tech Plug-in is verkrijgbaar vanaf € 33.090 en is direct te bestellen.





Verder lezen over Renault

Hybrid19.01.2023
Alles wat je moet weten over de Renault Austral

Shareables31.05.2020
Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel
Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappen
Nieuw04.07.2019
De nieuwe Renault ZOE: klaar voor het elektrische leven?

Nieuw19.06.2017
De nieuwe Renault Koleos is uit in Nederland

Verwondering24.05.2017
Nieuwe Renault Alpine A110 begin juli ook in Nederland te zien
Alpine paviljoen op klassieker-evenement
Technologie06.01.2017
CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform
Nieuw platform moet auto-industrie helpen bij de digitale transformatie
Nieuw04.03.2016
Renault primeurs in Genève, een nieuwe Scénic en de compleet nieuwe Renault Mégane Estate

Verwondering15.02.2016