Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Peugeot is hard op weg om haar gehele modellenreeks een flinke update te geven. Zo is ook de 508 SW helemaal nieuw en is hij uitgerust met de befaamde i-Cockpit en LED slagtanden. Benieuwd wat er allemaal nog meer aangepast is? Lees snel verder.

Het nieuwe uiterlijk van de Peugeot 508 SW
Met het intreden van de nieuwe visie van Peugeot: ‘Unboring the future’ zijn de saaie auto’s in het gamma van Peugeot verleden tijd geworden. De nieuwe lijn modellen van Peugeot zijn stoer, eigenwijs en zitten vol innovaties. Zo ook de Peugeot 508 SW met als optie de nieuwe hybride aandrijflijn. Het is een schitterende auto om te zien, mede door het gebruik van de coupe daklijn. Ook de toevoeging van de nieuwste lichtunits van Peugeot op de 508 SW maken het een sportief ogende station auto.

Verlichting op de Peugeot 508 SW
Aan de voorzijde gemonteerde lichtunits geven een enorme lichtopbrengst en met de ingeschakelde groot lichtassistent zie je niets meer over het hoofd. Ook beschikt deze 508 SW hybrid over een nightvision camera in de neus. Tijdens het rijden bij duisternis is de nightvision optie beschikbaar in de i-Cockpit. Bij het inschakelen hiervan zie je tussen de tellers de beelden van de nachtvision camera op je i-Cockpit.
De LED dagrijverlichting stellen de “slagtanden” van de leeuw voor wat de auto breed doet ogen. De achterlichten stellen de “klauwen” van de leeuw voor. Op de achterzijde van de auto zijn veel donkere tinten gebruikt waardoor de lichtunits pas opvallen als deze branden. Hierdoor oogt de achterzijde van deze 508 meer als een geheel.



Interieur van de nieuwe Peugeot 508 SW
Eerlijk gezegd vind ik het interieur van de 508 het mooiste van alle Peugeots op dit moment. Het kleine Peugeot stuurtje met afgevlakte onder- en bovenzijde is ook weer in deze auto te vinden. Daarboven is de befaamde i-Cockpit geplaatst, wat ook weer in te stellen is naar eigen voorkeur.
Naast het stuur vinden we het multimediascherm met daaronder lange grijze toetsen met de meest voorkomende opties. Een mooie toevoeging is het vlakke gedeelte in het dashboard met carbon look wat een eigen uitstraling geeft. Deze 508 SW is ook uitgerust met het Franse Focal audiosysteem. Een extra speaker op het dashboard, een subwoofer in de kofferbak en betere speakers in de hele auto voor een helder en volle geluidsbeleving.




Donker schuifdak Peugeot 508 SW
De auto die wij bij ons hebben is uitgerust met een donker schuifdak. Dit is een mooie toevoeging als je voorin zit, maar voor de mensen op de achterbank wat minder. De 508 heeft dus de coupe daklijn wat je merkt vanaf de achterbank. Door het schuifdak toe te voegen aan de uitrusting zit er een behoorlijke bult in het dak, vlak na de hoofdsteunen van de voorstoelen, waar vermoedelijk het mechanisme van het schuifdak in verwerkt zit. Volwassenen die met een lengte van 1.80 m of langer op de achterbank plaatsnemen, hebben het idee dat je met je hoofd in een uitsparing in het dak zit. Het voelt een beetje claustrofobisch, want je kijkt deels tegen die bult aan. Voor een gezinsauto met kleine kinderen is het geen probleem. Maar voor mensen die vaker met volwassenen op de achterbank rijden zou ik een schuifdak van de optielijst schrappen.

Rijden met de nieuwe 508 SW
Deze Peugeot 508 SW heeft vier rijmodi om uit te kiezen: electric, comfort, hybride en sport. Alle rijmodi spreken voor zich en zijn ook leuk om mee te spelen. In de comfort modus rijdt de Peugeot 508 SW echt als een luxe comfortabele auto. Het enige nadeel van deze modus is, met name in woonwijken en gebieden met veel drempels, dat je merkt dat het een hybride is met het accupakket onder de achterbank. Je merkt dat je extra gewicht achterin meesleept. Bij het activeren van de sportmodus is de vering stijver, je gasresponse actiever en de kleur van de i-Cockpit past zich aan. Dan lijkt het accupakket verdwenen en is het autorijden een stuk dynamischer.


Wat kost de 508 SW hybrid?
Je hebt een Peugeot 508 SW voor € 33.780,- maar voor de 508 SW hybrid samengesteld zoals wij hem hebben getest kost hij € 55.510.

Verder lezen over Hybride auto

Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering

Hybrid19.12.2021
Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid

Hybrid02.02.2021
Aan de stekker met de Mercedes-Benz A-klasse

Shareables16.09.2020
Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!
5 tips om op brandstof(kosten) te besparen
Hybrid31.08.2020
Jeep goes electric

Hybrid29.08.2017
Aston Martin gaat volledig hybride in de komende paar jaar

Nieuw03.03.2016
Toyota C-HR bestormt met uitdagend design het crossover C-segment

Nieuw18.03.2015
BMW presenteert zijn eerste plug-in hybride: de BMW X5 xDrive40e
Verder lezen over Peugeot

Algemeen12.05.2022
Welke verschillende typen auto’s zijn er?

Hybrid19.12.2021
Drie weken met de Peugeot 3008 HYbrid

Electric02.01.2021
De Peugeot 208 maar dan elektrisch
e-208 Unboring The Future
Nieuw31.08.2020
Peugeot onthult de vernieuwde 3008

Verwondering09.08.2020
Een kijkje in het creatieve design lab van Peugeot in Parijs

Hybrid17.06.2020
Peugeot 508 SW: hybrid, comfort en power gecombineerd

Nieuw05.06.2020
Unboring the future: de nieuwe Peugeot 2008

Hybrid20.05.2020