Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.
Yes, we hebben hem getest: de Polestar 1 en wat een auto is dat. Quick facts: 609 pk en een schrikbarend koppel van 1.000 nm (jawel duizend). Benieuwd wat deze auto nog meer kan? Lees er alles over in dit blog.

Polestar 1: een opvallende auto
Zeg nou eerlijk, als je naar het uiterlijk van de Polestar 1 kijkt dan heb je weinig uitleg nodig. Tijdens de vijfdaagse test werd ik keer op keer aangesproken door mensen over de auto. En ze zijn het er allemaal unaniem over eens: wat een verschrikkelijk mooie auto is de Polestar 1. Een aantal van hen hebben overigens nog wel even wat uitleg nodig wat Polestar nu precies voor automerk is. Maar als dat eenmaal duidelijk is, volgen de nodige ‘oe’s’ en ‘aah’s’.
Polestar 1 design
De lijnen van de auto zijn mede mogelijk door de toepassingen van met koolstofvezel versterkt kunststof in het frame en delen van het chassis. Ook kon hierdoor het gewicht verlaagd worden en bleef het zwaartepunt erg laag. Dat is wel handig, want deze knaller van een auto weegt maar liefst 2.300 kilogram. Een sprintje naar de 100 km/h duurt maar 4.2 seconden. Dit wordt allemaal mogelijk gemaakt door een twee liter benzinemotor voorzien van een turbo én supercharger welke 309 pk levert en drie elektromotoren die het overige deel van het vermogen verzorgen.
Ohja, dat waren we bijna vergeten…. het is een echte hybride sportcoupé met zelfs de hoogste actieradius voor een hybride. WLTP opgave van 125 km volledig elektrisch. Ook voor het eerst, wij reden 130 km volledig elektrisch, want meestal valt de WLTP waarde hoger uit dan je in werkelijkheid haalt.



Een echte sportauto
Zoals je kunt verwachten rijdt de Polestar 1 als een echte sportauto. Vooral in de bochten bewijst de Polestar dat gewicht geen probleem hoeft te zijn. In de bochten komen de elektromotoren pas echt tot hun recht. Driften kan je vergeten, want elk achterwiel wordt afzonderlijk aangedreven door een elektromotor. Deze Polestar is uitgerust met Torque Vectoring op de achterwielen. In een bocht komt dit systeem tot zijn recht. Want waar een normale auto het binnenste wiel vertraagt, laat de Polestar het buitenste wiel versnellen om het verschil tussen beide wielen te compenseren. Kort gezegd sublieme grip en stabiliteit in de bochten.


Rijden rijden en nog eens rijden
Ik heb deze auto ruim 5 dagen mogen testen en eigenlijk wilde ik niets liever dan richting Zuid-Frankrijk rijden en niet meer terugkomen. Ik baalde dat ik de Polestar helaas weer moest inleveren. De auto heeft zo’n waanzinnige combinatie: uniek design gepaard met een enorm vermogen en de luxe van een S-klasse. Het beste van 3 werelden! De Polestar heeft in die dagen ook weinig stilgestaan. Behalve dan op de momenten dat we de auto op de foto hebben gezet. Met ruim 1100 kilometer op de teller, kun je wel stellen dat de auto goed is getest.
Eindconclusie? Wij zijn verliefd geworden op de Polestar!

Foto’s van de Polestar 1
Als redacteur heb ik een hoop persfoto’s van de Polestar 1 ontvangen om te gebruiken. Maar vanaf het eerste moment dat ik de Polestar 1 in het echt zag vielen mij direct een aantal dingen op. De Polestar 1 is zoveel mooier in het echt dan de persfoto’s werkelijk laten zien. Ik heb een aantal fotomomenten ingelast om deze auto zo goed mogelijk op de foto te zetten en hem echt te laten “spreken”. Hieronder onze mooiste foto’s. Hope you like them.











Wat kost een Polestar 1?
De Polestar 1 is met één extra optie te verkrijgen. Die optie is een matte lak en die kost € 5.000,- extra. De Polestar 1 kost, hou je vast, € 159.500,- Dus begin alvast maar met sparen.