Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Pininfarina is een naam die echte auto-enthousiasten wel al zullen kennen, maar verder misschien niet bekend (maar vooral raar) klinkt. Pininfarina is het Italiaanse designbureau dat topmodellen heeft ontworpen voor Ferrari zoals de Testarossa, de P5 en ook voor bijvoorbeeld Maserati en Lancia ontworpen heeft. Niet de minsten dus. De PFO is nog niet helemaal in beeld, helaas, maar de contouren beloven al veel en met een CV zoals dat van Pininfarina is het lastig om te geloven dat de nieuwe elektrische auto er niet fantastisch gaat uitzien.
Maar goed, de gesluierde ‘aankondiging’ is ook weinig meer dan een statement dat moet aangeven dat het designbedrijf aan de slag gaat met de elektrische auto. Hoewel de PFZ (Pininfarina Zero) vanaf eind deze zomer te bestellen is, geldt dat alleen voor de klanten die door het bedrijf zelf geselecteerd zijn. Daarna wordt begin 2019 de auto (dus ná het betalen van 2 miljoen dollar) gepresenteerd als concept en vanaf de tweede helft van 2020 zou de auto geleverd moeten gaan worden.
Niet alles zelf doen
Wat krijgen de gelukkigen dan voor hun geld? Een auto die tot nu toe bijna als science-fiction leest. De elektrische auto zou een topsnelheid hebben van 400 kilometer per uur en binnen twee seconden van 0 tot 100 kilometer kunnen gaan. Op een volle accu kun je ook met dat soort snelheden blijkbaar nog 480 kilometer rijden en binnen een kwartier kun je weer 80 procent van die batterij vullen. Waanzin.
Pininfarina gaat niet alles zelf doen aan de auto. Ze zijn hard bezig om partnerships te zoeken met bedrijven als Apple en Google voor de technologie die in de PFO zal komen. Het bedrijf heeft geen interesse in het maken van eigen systemen voor navigatie en andere dingen die niet om design draaien. Het design is alles en Pininfarina zegt daarover dat het niet over-ontworpen moet zijn, anders verliest het zijn puurheid. “we zoeken iets dat ontzettend ‘clean’ en onmogelijk simpel oogt” zeggen ze daarover tegen The Verge. Het is te hopen dat de ontwerpers het nog een keer gedaan krijgen, want deze keer is het geen werk voor Ferrari of een andere automaker: deze keer staat de naam Pininfarina zelf op het spel.
[Afbeeldingen © Pininfarina]
Verder lezen over Elektrische auto
Electric05.09.2024
Cupra Born Essential: de instapversie is nog bereikbaarder
Technologie19.08.2024
Hoe Pininfarina & VinFast een opvallende identiteit vanaf nul creëerden
Verwondering01.07.2024
Dit is de Maserati GranCabrio Folgore Tignanello
Electric24.07.2023
De voordelen en het gemak van elektrisch rijden
Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto
Shareables25.05.2023
5 afwegingen die je moet maken bij het afsluiten van een autoverzekering
Electric20.05.2021
Lanova laadpalen brengt slimme laadpaal op de markt
Electric19.02.2021
4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren
Verder lezen over Ferrari
Shareables03.02.2023
Auto’s fotograferen zonder telelens? Check de nieuwe Samsung S23 Ultra
Shareables25.07.2022
Jouw droomauto binnen handbereik
(opties voor het financieren van een nieuwe luxe auto)Shareables14.11.2019
Ferrari Roma, de nieuwe coupé uit Maranello
la Nuova Dolce VitaSnelheid09.09.2019
Dit is de nieuwe Ferrari F8 Spider
Nieuw04.07.2019
Universo Ferrari: Ferrari-event in Maranello voor klanten en fans
Shareables01.02.2019
Mooiste Supercar van 2018: Ferrari Monza SP2
Snelheid17.12.2018
MotorSport ‘Sportauto van het Jaar’ award voor Ferrari 488 Pista
Nieuw27.08.2018