Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Een Ford Mustang is een van die echte excentrieke auto’s, een status symbool in zijn thuisland en hier in Europa een auto voor als je je midlife crisis overleefd hebt. Jongeren, in tegenstelling tot de VS, zegt het niet echt veel maar wie een beetje eelt op z’n ziel heeft weet dat een Mustang bijzonder is in alle opzichten. Het is een auto waar iedereen gelijk een beeld bij heeft, Net als dat logo, die Mustang, wie het niet herkent, kent zijn geschiedenisboekjes niet. De Ford Mustang heeft geen concurrentie en mag je nooit vergelijken, hooguit met een andere Ford Mustang want daar is wel eens meningsverschil over.
50 jaar Mustang
Door de rijke historie van 50 jaar Mustang zitten er wat modellen bij waarvan niet iedereen even blij werd. Dat past ook bij de auto, de discussie over welke nu eigenlijk de mooiste is. De eerste, de fameuze Ford Mustang uit 1964 (steevast ‘1965 Mustang’ genoemd) of is juist de laatste altijd de mooiste of is het toch de ene, die hele speciale Ford Mustang GT-390 met Steve McQueen in Bullit, een cult film uit 1968. Ga maar eens terug in de tijd dan zul je zien hoe vaak er een Mustang opdook in James Bond films zoals de Ford Mustang Mach 1. De Mustang is een icoon van zijn eigen tijd, en dat duurt al 50 jaar.
Het ergste wat je Mustang kunt aan doen is hem letterlijk verneuken. Spoilers, exotische en gekleurde velgen, uitgebouwde wielkasten of nog erger een ander stuur. Wat je ook doet, het is altijd een volledige mislukte botox-behandeling. Je blijft met je tengels van deze auto af. Iedere modificatie is bedrog en doet de auto zeer. Een Ford Mustang heeft gevoel en daar moet je mee leren leven. Eigenaren van oudere modellen beschermen hem, verscholen in hun garage onder lakens, de kleur moet zo origineel mogelijk blijven, het chroom moet blinken en hij komt alleen van stal bij mooi weer.
Streetcar
Hoe groot de Ford Mustang was en is wordt duidelijk als je terug gaat in de historie. De eerste Mustang vonden ze bij Ford zo bijzonder dat werd besloten de auto bovenop de Empire State Building te plaatsen, het hoogste gebouw in de wereld in die periode. Nu 50 jaar laten hebben ze nog steeds dezelfde ambitie want de nieuwe Mustang is recentelijk op de Burj Khalifa geplaatst in Dubai, nu het hoogste gebouw te wereld. Wij vinden het een leuke marketing actie maar volledig misplaatst, een Ford Mustang hoort thuis op de grond, op de weg, op het circuit en wil worden aangeraakt en gekoesterd. Hoge gebouwen zijn voor Dare-devils van dat energiedrankje, de straat is van ons en daar hoort de Mustang thuis.
De wagen is ruig en ruw, sommige vinden de rode hoerig en verkeerd. Autoliefhebbers vinden hem juist bruut en een natte droom. Ergens onderweg vinden die twee elkaar want een Mustang is een brok van emotie. Sinds zijn lancering was hij meer dan 3.000 maal onderdeel van Tv-programma’s, films, videogames en popsongs. De Mustang is altijd een goed verkochte auto geweest want sinds zijn lancering in 1964 reden er meer dan 9 miljoen exemplaren de showroom uit.
American Hero
Jaren geleden konden de ontwerpers en constructeurs de nieuwe Mustang al zien aankomen. 50 jaar Ford Mustang, hoeveel lef heb je dan om de auto nog verder te moderniseren. Moet hij juist op die eerste lijken of is dit het moment om hem radicaal te veranderen en een nieuw tijdperk in te gaan voor nog eens 50 jaar.
Ford is er in geslaagd om een Mustang te ontwerpen vól klassieke elementen waardoor de wagen aan de buitenzijde z’n herkenbaarheid krijgt die hem z’n faam heeft opgeleverd maar onder de motorkap en van binnen volledig is vernieuwd. De lange neus en korte achterkant, de dunne strakke lijnen, z’n robuustheid, de achterlichten en veel kleine details maken hem tot een echte Mustang.
Wat natuurlijk is gebleven is die 5.0 lier V8-motor die de wagen laadt trillen en hem het geluid geeft wat past bij dit raspaard. Natuurlijk heeft Ford ook een 2.3 liter met hun nu zo populaire toevoeging EcoBoost. Minder vermogen, veel zuiniger maar nog steeds retesnel. De 5.0 liter V8 fastback doet de sprint met handgeschakelde zesbak naar 100 in net geen 5 seconden, de 2.3 Ecoboost doet er net een seconde langer over. Doe je die sprint op een nat wegdek, en dat konden wij tijdens onze testritjes want de regen kwam met bakken uit de hemel, dan zoekt hij grip, het vermogen duwt hem alle kanten op en hoe verkeerd het misschien ook is, je glimlach past niet in de binnenspiegel.
Als berijder van de Ford Mustang kun de prestaties van de auto ook aanpassen aan je eigen wensen en de rijomstandigheden door middel van zelf te kiezen ‘Drive Modes voor aanpassing van de motor, transmissie en elektronische stabiliteitscontrole. Keuze’s die je hebt zijn ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’. En als het echt glibberig wordt heb je altijd nog een Sneeuw/Regen-instelling voorhanden. De leukste stand laat zich natuurlijk raden maar pas op, een Mustang moet je echt eerst leren rijden voordat je gelijk de grenzen wil opzoeken. De V8 beschikt verder nog over Launch Control voor als je als eerste bij de stoplichten weg wilt zijn en Line Lock om de achterbanden eens flink op te warmen (zie video). Het past allemaal niet bij onze benzineprijzen en de vaak behoudende Europese modellen maar dat maakt Ford niets uit. Een Mustang is een Mustang en laat zich amper temmen.
Maar goed het grote vermogen maakt dat deze auto ook bijzonder rijdt. De V8 geeft je 421 Pk en een koppel van 530 Nm. De veel zuinigere 2.3 EcoBoost doet het met 317 Pk en een koppel van 423 Nm. In de vele bochtige Duitse wegen in Beieren wil onze Mustang uitbreken en getemd worden. Met de ESP aan geeft hij je ruimte om te spelen binnen bepaalde grenzen. Op het droge wegdek een dag later lijkt de 2.3 EcoBoost mede door een andere gewichtsverhouding meer aan het wegdek te plakken. Maar in alle gevallen biedt deze Mustang je heel veel rijplezier en bekijks. Het is de auto die kiest als je iets anders wil dan anders. Concurrentie heeft hij niet want iedere vergelijking met welke auto ook blijft misplaatst.
De V8 wordt alleen dankzij onze overheid onbetaalbaar en gaat waarschijnlijk 55.000 tot 60.000 euro meer kosten dan in buurlanden wat op z’n zacht gezegd ronduit belachelijk is. Het verbruik is stevig, maar dat weet je vooraf als je een 5.0 liter op stal hebt staan. De 2.3 EcoBoost doet niet zo heel veel onder voor zijn brute broertje en wordt gelukkig nog net binnen de 50K geprijsd.
Stijlvol
De nieuwe Ford Mustang is verkrijgbaar in tien opvallende kleuren, waaronder het ‘exclusieve’ Competition Orange en Triple Yellow. De meningen lopen uiteen, om mij heen hoor ik toch dat rood het meest populair is maar persoonlijk zou ik zelf gaan voor het fraaie Triple Yellow. Het textielen dak van de convertible levert, nadat dit is neergeklapt, zowel een sportief stoer profiel als een luxe uiterlijk op en zie je vanaf de zijkant een heel ander soort auto. Het fraaie blauw van onze Convertible matched prachtig in het landschap van de Tegernsee.
Techniek
Deze technisch meest geavanceerde Mustang ooit, heeft een nieuw chassis met onafhankelijke voor- en achterwielophanging. De combinatie van beiden zorgt tijdens het rijden voor een mix van stabiliteit, responsiviteit en plezier. De nieuwe Ford Mustang is verder uitgerust met SYNC 2, Ford’s nieuwe connectiviteitssysteem waarmee je alle in-car-systemen (waaronder klimaatregeling, navigatie en entertainment) en mobiele apparaten kunt bedienen met behulp van spraakopdrachten.
Kopen
De nieuwe Mustang is te koop als fastback (coupé) en als convertible (cabriolet) met een handbak of zestraps automaaat. Hij wordt in juli bij de Nederlandse FordStores verwacht en is per direct te bestellen vanaf een prijs van € 47.600. Begin mei waren er inmiddels in Europa al 2.700 nieuwe Mustangs besteld. De Mustang wordt gebouwd in het Amerikaanse Flat Rock, Michigan.