14.03.2018

De Ultimate Opel Grandland X


Na de Mokka X en Crossland X lanceerde Opel vorig jaar de Opel Grandland X, de grootste versie van de X-modellen. De Grandland X komt voort uit de eerste samenwerking tussen PSA (Peugeot, Citroën, DS) en Opel en wordt gebouwd in de Zaragoza (Spanje).

Het is familie van de Peugeot 3008, maar daar blijft het verder bij want de Opel Grandland is in vrijwel alle opzichten een andere auto geworden en vooral een echte Opel met een herkenbare styling. Naast de bestaande modellen is er nu ook een aanzienlijk dikkere versie met een 2.0 CDTI motor met een vermogen van 177 pk (130 kW) en met een nieuwe achttrapsautomaat. Beide maken duidelijk dat deze X waarschijnlijk het meest krachtige en ‘smooth’ rijdende model van de Grandland X serie is. Gelijk met de lancering van de dikste Crossland X introduceert Opel ook haar ‘Ultimate’ modellen, vertaald als de ultieme Crossland X reeks.

Het topmodel

Het topmodel is duidelijk de Grandland X met de 2.0 CDTI met een vermogen van 177 pk en de bovengenoemde automaat. Het brandstofverbruik lijkt gunstig met 4.8 – 4.9 l/100 km (NEDC). De CO2-uitstoot is 126-128 g/km, afhankelijk van de gekozen velgen.

Opel_Grandland_X_Ultimate_1
Opel_Grandland_X_Ultimate_1

De nieuwe topuitvoering Ultimate staat echter ook voor ultieme veiligheid. Om dat waar te maken zijn alle modellen standaard voorzien van Forward Collision Alert met voetgangersherkenning en Automatic Emergency Braking. Verder vinden de we extra’s als AFL (Adaptive Forward Lighting), LED-koplampen en Advanced Park Assist met een 360o parkeercamera. De ‘Ultimate’ reeks heeft vanzelfsprekend bij Opel voorin AGR-stoelen (Aktio Gesunder Rücken), lederen bekleding, stoelverwarming voor zowel de voorstoelen als de twee buitenste zitplaatsen achterin en een verwarmbaar lederen stuurwiel.

Wat standaard gear betreft heeft de Ultimate het complete Navi 5.0 IntelliLink infotainment-systeem met 8-inch kleuren touchscreen en Apple CarPlay (het wordt overigens nu onderhand toch echt tijd dat we ook in Nederland Android auto kunnen gaan gebruiken). Standaard is verder aanwezig Opel’s persoonlijke connectiviteit- en service assistent OnStar inclusief wifi-hotspot en via twee nieuwe services kun je nu een ook een Hotel (via Booking) boeken en een parkeerplaats vinden (via Parkopedia). Wie een daarvoor geschikte smartphone bezit kan deze draadloos opladen in het opbergvak van het middenconsole. De Grandland X Ultimate biedt daarbij als extra een Denon premium sound system met DAB+ digitale radio DAB.

Opel_Grandland_X_Ultimate_2
Opel_Grandland_X_Ultimate_2
Opel_Grandland_X_Ultimate_3
Opel_Grandland_X_Ultimate_3

Grandland X en the looks

Toch zijn er nog wel een paar opties om je Grandland X net even wat verder te pimpen. Het optionele panoramische glazen dak bijvoorbeeld, zeker wie een gezin heeft met kinderen maakt iedereen op de achterbank er blij mee. Op de bestuurdersplek merk je alleen dat het lichter in auto is want zeker niet onprettig is overigens. Good looking zijn ook de zilverkleurige dakrails (goed passend bij een SUV) maar deze kunnen helaas niet in combinatie met het panorama dak worden aangeschaft.

Bij SUV’s maken het formaat van de wielen echt heel veel uit. Dat geldt ook voor de Grandland waarbij 17 inch of 19 inch wielen de auto een veel meer stoer uiterlijk geven, zeker omdat bij de grotere velgen er ook bredere banden onder worden gemonteerd. Daarnaast kan soms ook de kleur van de auto nogal wat uitmaken. Het stoere Topaz Blue lijkt de topper uit de kleurenwaaier van de Opel Grandland X maar ook in wit en zelfs het eigenlijk altijd saaie grijs (Jasper grey) krijgt een 2-nd live als je tenminste kiest voor Moonston Grey.

Opel_Grandland_X_Ultimate_4
Opel_Grandland_X_Ultimate_4
Opel_Grandland_X_Ultimate_5
Opel_Grandland_X_Ultimate_5
Opel_Grandland_X_Ultimate_7
Opel_Grandland_X_Ultimate_7

Rijden met 1.6 diesel Grandland X

Voor de introductie van de Opel Insignia GSi reden we al met de Grandland X 1.6 met een handgeschakelde 6-bak naar de Provence. Als we de korte versie doen was deze 1.6 diesel al een prima reisauto met bovenal de geweldige AGR stoelen die je na een rit van 11 uur niet vermoeid uit de auto laten stappen. Deze diesel-versie heeft een stille en soepele motor met een licht schakelende versnellingsbak en een prima wegligging. Nu overstappen naar 2.0 CDTI met een 8-trapsautomaat kan haast alleen maar nog prettiger zijn.

Onze 1e kennismaking met de Opel Grandland X 1.6 Diesel
Onze 1e kennismaking met de Opel Grandland X 1.6 Diesel
Opel_Grandland_X_Frankrijk
Opel_Grandland_X_Frankrijk

Rijden met de Grandland X 2.0 CDTI Ultimate

Als je al eerder met een handgeschakelde 1.6 diesel hebt gereden is de overstap naar de beduidend zwaardere 2 liter met een automaat echt een groot verschil. Het is dezelfde auto maar eens te meer blijkt dat de motor en versnellingsbak echt een verschil kunnen maken in rijbeleving. Alles rijdt net even anders, dit soort motoren in combinatie met een automaat rijden nu eenmaal uitermate mate rustig en relaxt, je hebt meer vermogen en ook dat voel je echt. We hebben het al eens meer aangegeven dat testdrives op heuvelachtige wegen met veel bochten een andere beleving geven als een rondje door de polder.

In Spaans Baskenland moeten de motor en de automatische versnelling vol aan de bak. Door het relatief lage koppel rijdt de X 2.0 CDTi voortreffelijk als zou hij soms nog wat meer power onderin mogen hebben. Het zijn details de verder geen afbreuk doen aan deze SUV. Zo mis je misschien flippers achter het stuur maar met de automaat heb je ook de keuze deze zelf te bedienen en dat rijdt op de soms smalle kronkelende weggetjes richting San Sebastian net wat lekkerder.

Opel_Grandland_X_Ultimate
Opel_Grandland_X_Ultimate
Opel_Grandland_X_Ultimate_3
Opel_Grandland_X_Ultimate_3

Opel Grandland X Ultimate, drie motoren: een benzine en twee diesels

Met de komst van de nieuwe 2.0 CDTI diesel is er nu keuze uit drie motoren en uit een handbediende zesversnellingsbak of een automatische zestraps transmissie. Start/Stop is bij alle modellen van de Grandland X standaard aanwezig. De Grandland X 2.0 CDTI is alleen leverbaar in combinatie met de achttraps-automaat.

  • De 2.0 CDTI, levert 130 kW (177 pk) vermogen bij 3.750 t.p.m. en heeft een koppel van 400 Nm bij 2.000 t.p.m. De acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in 9,1 seconden, topsnelheid van 214 km/u. Het gecombineerd verbruik volgens de NEDC-test bedraagt 4,8-4,9 l/100 km afhankelijk van de gekozen banden.
  • De 1.6 CDTI heeft een vermogen van 88 kW (120 pk) met een koppel van 300 Nm vanaf 1.750 t.p.m. Het gecombineerd verbruik volgens NEDC is wat gunstiger als de 2-liter en bedraagt 4,0-4,6 l/100 km. De CO2-emissie is vastgesteld op 104-118 g/km.
  • De in Nederland populaire aluminium 1.2 Turbo driecilinder benzinemotor met directe brandstofinspuiting levert 96 kW (130 pk) vermogen en een maximumkoppel van 230 Nm vanaf 1.750 t.p.m. Hier is het gecombineerd verbruik volgens de NEDC-test 5,1-5,5 l/100 km. De CO2-emissie is vastgesteld op 117-127 g/km.
Opel_Grandland_X_Cockpit
Opel_Grandland_X_Cockpit
Opel_Grandland_X_Ultimate_5
Opel_Grandland_X_Ultimate_5
Opel_Grandland_X_Ultimate_6
Opel_Grandland_X_Ultimate_6

Opel Grandland X 2018 en verder

Duidelijk is dat de Grandland X voor Opel een belangrijke auto is. De teller over de afgelopen 12 maanden staat inmiddels op 70.000 orders. De ambities zijn duidelijk hoog, zeker gezien de media-aandacht (meer dan 400 journalisten) die de Grandland X Ultimate krijgt tijdens de introductie in Noord-Spanje. Maar er is meer: nog dit jaar komen er twee diesel versies bij, een 1.5 Turbo met 100 pk en een uitvoering met een 130 pk. Na de zomer komt er een 1.6 Turbo met 180 Pk met de achttrapsautomaat. Deze laatste versie zal zeker in Nederland een alternatief worden voor de vele SUV’s in dit segment.

In 2019 komt er ook nog eens een Grandland X PHEV all-wheel drive op markt. Opel geeft aan dat dit de Grandland gaat worden met de meest krachtige aandrijving van de gehele reeks.

Opel_Grandland_X_Ultimate_4
Opel_Grandland_X_Ultimate_4
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.